Pomimo tego, że wiele osób umie mówić, niektórzy po prostu nie wiedzą jak. Mowa może nużyć, zawstydzać, a nawet ranić. Zbyt głośne wypowiadanie się może zostać źle przyjęte przez otoczenie, natomiast zbyt ciche, stwarzać mnóstwo problemów i nieporozumień. Komunikacja to jednak nie tylko mowa werbalna, ale także gestykulacja oraz treść pisana.
Spis treści
Czego nie robić podczas rozmowy?
Niezależnie od tego, czy przeprowadzamy rozmowę towarzyską i oficjalną twarzą w twarz, przez telefon czy komunikator – istnieje kilka zasad, których należy przestrzegać.
Podczas rozmowy:
- Nie można przerywać drugiej osobie.
- Nie można mówić cały czas o sobie albo o innych osobach.
- Nie można obrażać rozmówcy ani osób, o których się mówi.
- Nie można przeklinać.
- Nie można mówić na tyle głośno, by osoby obok, nieuczestniczące w rozmowie, wyraźnie słyszały wypowiadane przez nas słowa. Dotyczy to również śmiechu – głośny śmiech w miejscu publicznym lub towarzystwie, które nie jest uznane za najbliższych przyjaciół, jest niestosowne.
- Nie można ziewać.
- W rozmowach oficjalnych nie można używać słów nienależących do słownika literackiego (np. „fajnie”).
Korespondencja
Przy każdej korespondencji – czy to w formie listu tradycyjnego lub elektronicznego, SMS-a czy wypowiedzi na komunikatorach w sieci, zawsze trzeba stosować się do zasad poprawnej polszczyzny, z zachowaniem właściwej interpunkcji. Zwracając się do kogoś bezpośrednio, zwrotami: „ty”, „ciebie”, „twój”, „pana”, „pańskiego” itp. należy pisać je dużą literą.
Wulgaryzmy
Przeklinanie w obecności drugiej osoby, szczególnie kobiet lub dzieci, jest poważnym naruszeniem granic dobrego wychowania oraz kultury osobistej.
Emotikony
W oficjalnej korespondencji mailowej nie ma miejsca dla znaków wyrażających emocje: radość, miłość, smutek itd. W społeczności w sieci, w popularnych portalach social media emotikony są dozwolone i właściwe.