Kofeina – fakty i mity

Wiele ludzi nie wyobraża sobie funkcjonowania bez filiżanki czarnej kawy czy napojów kofeinowych. Kofeina dzięki swoim właściwościom pobudzającym pozwala skutecznie walczyć ze zmęczeniem i znużeniem, dostarczając energii. Jednak można usłyszeć, że substancji tej nie powinny spożywać kobiety w ciąży, a także osoby chorujące na nadciśnienie. Czy to rzeczywiście prawda? Poniżej odpowiadamy na najczęstsze pytania dotyczące kofeiny.

MIT: Kofeina jest obecna wyłącznie w kawie

Zapewne nie wszyscy zdają sobie sprawę, że kofeina jest organicznym związkiem chemicznym występującym nie tylko w ziarnach kawy, ale także w wielu innych surowcach roślinnych. Można ją znaleźć, chociażby w guaranie, liściach herbaty, kakaowcu oraz w orzeszkach coli.

MIT: Kofeina jest szkodliwa dla zdrowia

Udowodniono, że kofeina przyjmowana w rozsądnych ilościach może mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Przykładowo substancja ta stymuluje produkcję dopaminy, a obniża w organizmie ilość związków odpowiedzialnych za reakcje alergiczne.

FAKT: Osoby z nadciśnieniem nie powinny sięgać po kofeinę

Zarówno kawa, jak i napoje kofeinowe powodują podwyższenie ciśnienia tętniczego, dlatego nie są polecane osobom chorującym na nadciśnienie tętnicze. Niekiedy jednak zdarza się, że kawa nie oddziałuje na wysokość ciśnienia.

FAKT: Kofeinę łatwo przedawkować

Poza tym, że wypijamy ją w napojach, zjadamy ją także razem z czekoladą, lekami itp. Bezpieczna dobowa dawka dla dorosłego człowieka wynosi ok. 300 mg kofeiny. Spożycie porcji większej niż 500 mg może skutkować przedawkowaniem, natomiast dawka powyżej 2000 mg może spowodować tzw. zatrucie kofeinowe.

/jk

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

-->