Crossfit – czym jest i czy każdy może go trenować?

Nie da się ukryć, że klasyczne ćwiczenia na siłowni nie wszystkim przypadają do gustu. Na szczęście rynek treningowy przeżywa w ostatnim czasie prawdziwy rozkwit, a trenerzy proponują nam coraz więcej różnego rodzaju nowoczesnych form aktywności fizycznej. Jedną z nich jest crossfit, doskonale wpływający nie tylko na kondycję, ale na całą sylwetkę. Jeśli i Ciebie zainteresowała ta dyscyplina, dowiedz się więcej, czym dokładnie jest crossfit, jak wygląda tego typu trening, a także, czy rzeczywiście warto go trenować.

Co to jest crossfit i skąd w ogóle się wziął?

Za twórcę tej niezwykle popularnej obecnie dziedziny sportowej jest uznawany Amerykanin Greg Glassman. To właśnie on opracował główne zasady crossfitu, inspirując się tzw. ruchem funkcjonalnym. Jego zdaniem zróżnicowana aktywność fizyczna sprawia, że ciało nie przyzwyczaja się do regularnych bodźców. Co więcej, wykonywanie różnorodnych ćwiczeń pozwala nie tylko rozwijać mięśnie, ale ma też pozytywny wpływ na:

  • kondycję,
  • wydolność,
  • równowagę,
  • szybkość,
  • dokładność,
  • rozciągliwość itp.

Początkowo tego typu treningi były wykorzystywane głównie do trenowania policjantów, żołnierzy oraz strażaków. Wraz z biegiem czasu ćwiczenia crossfit zyskały popularność w wielu krajach na całym świecie.

Zastanawiając się, co to jest crossfit, warto wiedzieć, że w sporcie tym nie ma miejsca na nudę i monotonię. Jego różnorodność i wszechstronność sprawia, że podczas treningów nie dźwiga się tylko ciężarów, ale też biega, wiosłuje, skacze, podrzuca piłkę lekarską, czy robi brzuszki.

Crossfit – kto może go trenować?

Program opracowany przez Grega Glassmana jest dedykowany właściwie wszystkim, którzy chcą poprawić swoją kondycję, a przy okazji wymodelować sylwetkę. Tego typu ćwiczenia mogą być wykonywane zarówno przez amatorów, jak i przez zawodowych sportowców. Wyjątkiem są jedynie osoby po przebytych operacjach i poważnych kontuzjach, a także zmagające się z otyłością, miażdżycą oraz nadciśnieniem. Zgodnie z przyjętymi zasadami treningi crossfit nie należą do najłatwiejszych, dlatego na pewno przydatna jest silna wola i odpowiednia motywacja. Wiek natomiast nie ma większego znaczenia. Dla kogo zatem crossfit będzie idealny? Dla każdego, kto lubi intensywny wysiłek oraz zmęczenie.

Jak wyglądają przykładowe treningi?

Ćwiczenia zwykle trwają około godziny, rozpoczynając się od rozgrzewki (wymachy rąk, pajacyki, podskoki, skakanie na skakance, skręty tułowia itp.). Po przygotowaniu organizmu do wysiłku przechodzi się do właściwego treningu, który polega na wykonywaniu serii ćwiczeń w tzw. obwodach. Do tych najbardziej popularnych należą:

  • przysiady,
  • sprint w miejscu,
  • brzuszki,
  • podciąganie na drążku,
  • rzut piłką lekarską,
  • czołganie się i wspinanie.

Początkowo treningi należy wykonywać 2-3 razy w tygodniu. Potem można dodać kolejny dzień lub zwiększyć ilość ćwiczeń do 7-8 w obwodzie.

Jakie są zalety trenowania crossfitu?

Jak już wyżej zaznaczono, jedną z podstawowych zalet tej dyscypliny sportowej jest przede wszystkim jej różnorodność. Prawidłowo wykonywane ćwiczenia crossfit nie tylko pozytywnie wpływają na kondycję, ale też na wytrzymałość, siłę, moc oraz koordynację. Systematyczny trening angażuje mięśnie różnych partii ciała, zwłaszcza brzucha, pośladków oraz ud. Ta forma aktywności fizycznej ma to do siebie, że podczas wysiłku tętno jest przez cały czas utrzymywane na poziomie sprzyjającym spalaniu tkanki tłuszczowej. Crossfit stymuluje prawidłową pracę układu hormonalnego, sercowo-naczyniowego oraz immunologicznego. Dzięki temu, że łączy w sobie zalety treningu siłowego z aerobowym pozwala zarówno zrzucić nadprogramowe kilogramy, jak i rozbudować beztłuszczową masę mięśniową.

Podsumowanie

Głównym założeniem crossfitu jest zwiększanie swoich możliwości fizycznych, co z kolei przekłada się na lepszą kondycję i zdrowie. Ta dynamicznie rozwijająca się dyscyplina sportowa może stanowić świetną alternatywę dla tradycyjnych ćwiczeń na siłowni, przynosząc rewelacyjne efekty w postaci smuklejszej sylwetki, mocniejszych mięśni oraz wewnętrznej równowagi.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 1

-->