Stretching – statyczny czy dynamiczny?

Ćwiczenia rozciągające najłatwiej podzielić na dwie kategorie, zaliczając je do stretchingu statycznego i dynamicznego, Poznaj zalety obu rodzajów stretchingu i dowiedz się, kiedy warty wykonywać rozciąganie statyczne, a kiedy dynamiczne.

Stretching statyczny

Stretching statyczny to ćwiczenia obejmujące płynny, spokojny zakres ruchów. Zadaniem tego rodzaju ćwiczeń jest schładzanie rozgrzanych mięśni oraz bezurazowe przejście z fazy intensywnego wysiłku do fazy regeneracji. Z tego powodu, stretching statyczny wykonujemy po treningu lub intensywnej rozgrzewce. Wykonywanie stretchingu statycznego na nierozgrzane mięśnie może skutkować uszkodzeniem włókien mięśniowych czy doprowadzić do przeciążeń mięśni. Dodatkowe korzyści płynące z wykonywania rozciągania statycznego, to osiągnięcie właściwej postawy i sylwetki, dlatego ćwiczenia z tej grupy często wykonuje się w ramach rehabilitacji pourazowej.

 

Stretching dynamiczny

Z kolei stretching dynamiczny to zestaw ćwiczeń angażujących poszczególne partie mięśni wykorzystywane podczas danej formy wysiłku fizycznego. Zadaniem stretchingu dynamicznego jest pobudzenie organizmu przed aktywnością, dlatego zaleca się wykonywanie tego rodzaju ćwiczeń przed treningiem w ramach rozgrzewki. Stretching dynamiczny zwiększa elastyczność mięśni i ścięgien, poprawia ich siłę i wytrzymałość, ograniczając ryzyko urazów i przemęczenia w trakcie podejmowania danej aktywności fizycznej. Ćwiczenia takie jak skłony tułowia, wymachy bioder i ramion, krążenia głową, skipy czy popularne pajacyki świetnie pobudzają nasz organizm i w szybkim tempie podnoszą temperaturę mięśni, przygotowując je do intensywnego wysiłku.

Jak widać, różnica między rozciąganiem statycznym a dynamicznym jest spora i nie dotyczy wyłącznie nazwy. Jeśli chcemy cieszyć się dobrą kondycją, odporności na urazy i prawidłową postawą, warto wykonywać określone ćwiczenia we właściwym momencie.

/km

Stretching – statyczny czy dynamiczny?
Oceń ten wpis