Coaching to dziś niezwykle modne pojęcie. Tłumaczone jako trening rozwoju osobistego lub zespołowego to swego rodzaju podróż, której celem są życiowe zmiany w pracy, życiu osobistym, w biznesie itd. Zamiarem jest za każdym razem uzyskanie korzyści. Na jego temat napisano już wiele poradników i książek. Bungay Stanier to kolejny autor dzielący się swoimi doświadczeniami na ten temat.
Coaching towarzyszył ludzkości praktycznie od zarania dziejów. Coachami byli rodzice, nauczyciele, pracodawcy i inne osoby, do których przychodziło się po poradę, od których uczono się nowych umiejętności i z ich pomocą realizowano własną ścieżkę życiową – osobistą oraz zawodową. Coaching więc jest w pewnym sensie treningiem, który ma prowadzić do zmiany na lepsze. Trzeba jednak zacząć od analizy sytuacji wyjściowej ustalić, jaki ma być rezultat. Kolejnym krokiem jest zaplanowanie działań, które mają pomóc osiągnąć określony cel.
Przez pytania do… poznania zasobów pracowników
Coaching to narzędzie niezwykle ważne w pracy każdego menedżera. Poprzez zadawanie odpowiednich pytań i przeprowadzanie różnych ćwiczeń, pomaga bowiem określić zasoby pracownika. Dzięki temu szef wie, w jaki sposób może z nim współpracować i czego może od niego wymagać. Te zasoby są różne. Mogą to być np. cechy charakteru, umiejętności, doświadczenie. Menedżer znający zasady coachingu uczy pracowników, jak czerpać z nich korzyści w zakresie realizowanych na co dzień zadań służbowych oraz doskonalenia zawodowego. Wydobywa potencjał podwładnego, wchodząc w rolę partnera rozmowy.
Biorąc pod uwagę, że celem coachingu jest zmiana i działanie, to o sukcesie można mówić, gdy jest myślenie i działanie.
Stać się lepszym liderem
„Nawyk coachingu. Mów mniej, pytaj więcej i stań się lepszym liderem” to książka, po którą z pewnością powinni sięgnąć menedżerowie, którzy szukają sposobów na to, jak obudzić ukryty potencjał drzemiący w ludziach. Bungay Stanier, mając za sobą już lata doświadczeń w zakresie coachingu, w przystępny sposób radzi, jak zamienić praktyczne rady w praktyczne nawyki. To forma poradnika, z którego pomocą można pracę i otoczenie zmienić na jeszcze lepsze niż są. W książce autor opisuje siedem pytań i narzędzi interaktywnych, które z jednej strony pozwolą pracować lżej menedżerowi, a z drugiej strony uzyskiwać większe efekty. Bazuje przy tym na wynikach badań z dziedziny neuronauki i ekonomii behawioralnej.