Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak bardzo jesteś życzliwy dla innych na co dzień? Czy w naturalnym odruchu uśmiechasz się do kogoś, pomagasz mu, wprowadzasz w dobry nastrój? Uprzejmość i wrażliwość na potrzeby drugiej osoby kryją się właśnie za słowem życzliwość! Pamiętaj o tym nie tylko w Światowym Dniu Życzliwości.
Słowem „życzliwość” żonglujemy na co dzień dość często. Wymagamy od innych, aby byli dla nas życzliwi, choć nie zawsze odpłacamy im tym samym. Narzekamy na tych, którzy nie są dla nas uprzejmi, a sami nie jesteśmy wzorem do naśladowania. Tymczasem tę nieprzeciętną emocję, jaką jest właśnie życzliwość, można przekazywać sobie w bardzo naturalny sposób. Wystarczy tylko popracować nad swoim nastawieniem do innych. Konkretna, drobna pomoc drugiej osobie, wesoły sposób bycia, uśmiech, ogólna radość – to za takimi gestami właśnie kryje się na co dzień życzliwość.
Z uśmiechem do innych
Człowiek życzliwy to istota przyjazna, uśmiechnięta, uprzejma, wrażliwa na potrzeby drugiego człowieka. Niekoniecznie trzeba go znać, aby tak się wobec niego zachowywać. Życzliwość jest bardzo neutralnym pojęciem. W praktyce spotykamy się z nią wszędzie. Ktoś przytrzyma nam drzwi, przepuści w kolejce, podniesie coś, co upadło nam na ulicy, ustąpi miejsca w autobusie starszej osobie, poda towar z półki sklepowej, do której nie dosięgamy, pożyczy telefon, gdy nasz nagle się rozładuje, a musimy odbyć pilną rozmowę, podaruje chusteczkę do nosa, gdy jej nam zabraknie… Codzienność przynosi mnóstwo przykładów na to, że nie jest zjawiskiem wyjątkowym, lecz właśnie zupełnie naturalnym. Uśmiech rodzi uśmiech – warto się o tym przekonać. Bo czy nie lubimy, jak inni zachowują się w stosunku do nas tak, jak my do nich?
Życzliwość nic nie kosztuje
Bycie życzliwym dla innych nic nie kosztuje. Co więcej – można na tym tylko zyskać uśmiech drugiej osoby, jej radość, szczęście czy zadowolenie. Proste gesty i uprzejme słowa mogą zostać też dalej przekazane. Sami pewnie dobrze wiemy, jak odczuwa się życzliwość innych na co dzień – szefa, który ma dobry humor, koleżanki z pracy, która pomogła nam w jakiejś sprawie itd. Jeśli ją czuć, widać lub słuchać – jest znacznie łatwiej i przyjemniej. Życzliwość to bowiem wzajemny szacunek, tolerancja i swego rodzaju empatia. Nawet jeśli ktoś ma akurat zły dzień, to nie znaczy, że nam również musi się to udzielać.
Element składowy przyjaźni i miłości
Życzliwość to również jeden z podstawowych elementów składowych relacji opierających się na przyjaźni czy miłości. Kiedy na kimś nam zależy, to pragniemy dla niego wszystkiego, co najlepsze. Wzajemna życzliwość pojawia się więc na co dzień. Dotyczy zarówno drobnych spraw, jak i większych problemów. Chwalenie drugiej osoby, mówienie jej szczerych komplementów, docenianie jej osiągnięć na polu prywatnym czy zawodowym, dodaje skrzydeł. Rozdawanie takich pozytywnych przekazów przyczyni się do szczęścia i wzrostu innych i … nas samych. Bo życzliwość jest jak gdyby odbiciem lustrzanym. Każdy z nas w stosunku do innych może nieść ją w swój indywidualny, niepowtarzalny sposób. Jeśli chcemy, aby świat był lepszy – ta emocja z pewnością okaże się bardzo przydatna. A na koniec – nie zapominajmy, że 21 listopada w kalendarzu przypada Światowy Dzień Życzliwości, do którego możemy… przygotowywać się przez cały rok!